کافی است گزینه «داغترینهای ایتا» را بزنید و به هشتگهای پر تکرار در این پیامرسان نگاه کنید؛ از وعده صادق ۳ و گرفته تا تحریرالشام و سوریه و تا استیضاح و فیلترینگ. وقتی این عناوین را میبینید انگار فضایی در فضایی کاملا ایدئولوژیک قرار گرفتهاید. بر این هشتگها کانالهای پیشنهادی ایتا را افزون کنید؛ کانالهایی که انگار همه شعبههای مجازی شبکه افق صداوسیما هستند. یکی مشغول حمله به تصمیمسازان نظام است که چرا به اسرائیل حمله نمیکنید، دیگری دنبال استیضاح وزرای دولت پزشکیان است و آن یکی میخواهد برای آنکه لایحه حجاب و عفاف ابلاغ و اجرا نشده، خون به پا کند! فضای عجیبی است. انگار وارد پایگاه عقیدتی-سیاسی شدهاید! هرچه هم بیشتر در این برنامه بچرخید بیشتر بر رویکردهای رادیکال کاربران آن پی میبرید. فضایی که در پیامرسانهای دیگر به هیچوجه مشاهده نمیشود؛ به ویژه آنکه خود برنامه ایتا هم بر این فضا دامن میزند و انگار سیاست و خط مشی خود برنامه و کاربرانش یکی است. مشخصا آنکه به تازگی خبر رسید که ایتا فعالیت روزنامه فرهیختگان را محدود کرده است. فقط به این دلیل که این روزنامه مطرح کرده که بر اساس گزارش چندهفته پیش یکی از دستگاههای امنیتی درباره ایتا، موساد با استفاده از برخی اکانتهای ایتا در گروههای بزرگ این پیامرسان حضور دارند. جالب است بدانید که طرح این موضوع از سوی رسانهای مستقل یا اصلاحطلب نبوده بلکه فرهیختگانی این موضوع را مطرح کرده که هم ارگان مطبوعاتی دانشگاه آزاد است، هم کاملا اصولگراست و هم آنکه همین روزنامه در سالهای اخیر کم علیه اصلاحطلبان ننوشته است، اما حالا ایتا پا را از تصور همگان فراتر نهاده چنین رسانهای را هم محدود میکند.
آنچه درباره مالکیت ایتا نوشته شده آن است این پیامرسان تحت مالکیت مرکز رشد دانشگاه قم و با مدیریت فردی به نام محسن غفاری در سال ۹۶ کار خود را آغاز کرد و در همه این سالها از حمایتهای مالی دولتی بهرههای زیادی برده است؛ به ویژه بعد از فیتلرینگ گسترده در سال ۱۴۰۱ که در دولت رئیسی با تخصیص بودجههای زیادی سعی شد تا پیامرسانهایی اینچنینی جایگزین پیامرسانهایی مانند واتسآپ و تلگرام شوند که البته چنین هم نشد. در همان سال ۱۴۰۱ مرتضی آقاتهرانی دبیرکل پیشین جبهه پایداری از این پیامرسان حمایت کامل کرده بود و گفته بود: «این شبکه ارتباطی توسط پنج روحانی نوشته شده و باید به قدری این پلتفرمهای داخلی را بهتر کنیم که بهتر از واتساپ باشند و مردم خودشان آنها را انتخاب کنند».
گرچه در این چند سال بسیاری از مردم راضی به رهاکردن پیامرسانهای خارجی و استفاده از مشابههای داخلی آنان را نداشتند، اما ایتا در بین همین داخلیها با بقیه فرق دارد، زیرا اکنون تبدیل به پایگاه سیاسی-ایدئولوژیک یک طیف خاص سیاسی تبدیل شده است. طیفی رادیکال که شامل همه اصولگرایان هم نمیشود؛ همان رادیکالهایی که بدلشان را در برنامههای سیاسی صداوسیما میبینیم؛ همانهایی که همواره بر طبل جنگ میکوبند، از مذاکره بیزارند، بر هر شخصیتی که سخن از تعامل با دنیا بزند حمله میکنند و حالا هم به شدت معتقدند که ایران باید در اسرع وقت به اسرائیل حمله کند و حتی اگر تصمیمی خلاف نظرشان از سوی شورای عالی امنیت ملی هم گرفته شود، بر این نهاد هم میتازند. در مجموع نیروهایی به گفته خودشان انقلابی که هیچکس و هیچ نهادی را قبول ندارند و همیشه مشغول هیاهو هستند. این خط فکری جامعهای است که در ایتا حضور دارند. همانهایی که روزنامه کیهان دربارهشان مینویسد: «تلگرام و اینستاگرام و توئیتر اجازه فعالیت گسترده به بچههای انقلابی را نمیدهد. بچههای انقلابی صدای خود را از طریق ایتا به جامعه منتقل میکنند».